deparazitarea externa caine

Deparazitarea externa este una dintre deciziile importante pe care este necesar sa le luati ca proprietar de animale de companie, atat pentru protectia lor impotriva expunerii unor mari riscuri de imbolnavire cat si protejarea intregii familii.

De ce? Pentru că bolile transmise prin vectori artropode sunt o ameninţare reala, un risc în creştere si au o importanţă majoră atât pentru sănătatea umană cât şi pentru cea animală. Ştii ce boli iti amneninta cainele, pisica dar si pe tine si familia ta?

Ştiaţi că?
Puricii pot infesta câinii şi pisicile pe tot parcursul anului, indiferent de anotimp?
Perioada de infestare maximă este de obicei vara şi toamna.
Puricii sunt vectori pentru numeroşi agenţi patogeni printre care Mycoplasma, Bartonella, Rickettsia şi gazda stadiului intermediar de dezvoltare al Dipylidium caninum (vierme lat).

Principalii agenţi patogeni transmişi
Cu toate că procentul de animale de companie tratate este în creştere, pisicile şi câinii
sunt încă în mod regulat, infestaţi cu purici şi căpuşe care pot transmite diverse boli. În ultimile decenii ratele de infestare au crescut şi au fost observate modificări în tipurile de boli transmise.                        purice

Mycoplasma este un agent patogen ce poate provoca anemie febrilă la carnivore, în special la pisici. Este uneori asociată cu icterul,deoarece bacteria distruge globulele roşii. Simptomele şiseveritatea bolii sunt accentuate la pisicile diagnosticate cu virusul imunodeficienţei feline sau cu virusul leucemiei feline.

Bartonella provoacă boala zgârieturii de pisică (Cat scratch disease) la oameni. Cu toate că majoritatea cazurilor sunt benigne, câteodată sunt raportate cazuri atipice, mai ales la persoane imunocompromise. De obicei, pisicile sunt purtătoare asimptomatice ale bolii.

B. clarridgeiae este asociată endocarditei atât la animale, cât şi la capusaoameni. Alte Bartonella sp. cum este B. vinsonii berkhoffi poate fi transmisă atât de purici cât şi de căpuşe. Acestea sunt responsabile de patologii cu grade variate de gravitate de la stomatite la periodontite la pisici şi câini, până la serioase endocardite la câini, dar a fost asociată şi cu grave boli oculare la câini. Este important de reţinut faptul că bacterii de genul Bartonella pot provoca grave boli infecţioase la oameni.

Rickettsia
Recent, a fost elucidat rolul puricilor în transmiterea Rickettsia felis la oameni sau la alte animale. Rickettsia felis este agentul etiologic al febrei pătate, cunoscută în întreaga lume, inclusiv în ţările europene. Rolul carnivorelor domestice poate fi în aceiaşi măsură victimă şi sursă. Semnele clinice ale bolii sunt similare la oameni şi la câini cu episoade febrile acute şi iritaţii, eventual însoţite la oameni şi de senzaţii de vomă şi dureri de cap. Pisicile infectate par a nu arăta simptome.

Cu toate că mulţi medici veterinari consideră că nu mai este nimic nou de aflat despre purici, biologia acestora şi metodele de control sunt încă domenii importante în cercetare. Studii recente au demonstrat că în medie 5-17% din câini şi 12-23% din pisici au purici la un moment dat, cu variaţii sezoniere, cel mai mic număr găsit fiind în timpul primăverii şi iernii. Totuşi, iernile călduroase şi capacitatea puricilor de a se adapta vieţii de interior, pot fi luate în considerare ca factori responsabili de numărul considerabil de purici găsiţi în lunile de iarnă

Cand se face deparazitarea?Vârsta primei deparazitări interne este la 6-14 săptămâni de viață. De obicei se recomanda inaintea “primovaccinarii”. O nouă deparazitare trebuie făcută înainte de fiecare rapel de vaccinare, și de 2-4 ori anual la vârsta maturității, obligatoriu numai la recomandarea și sub supravegherea medicului veterinar care va decide doza administrata si va nota toate acestea în carnetul de sănătate al câinelui sub parafă și semnatură.